Din veninde ringer dig op og siger: ” Jeg var ude og køre i dag, og nu skal du høre, hvad der skete for mig på turen”.
Du spidser ører og forbereder dig på at høre en saftig historie. Måske får du et grineflip, måske bliver du chokeret eller måske får du (i solidaritet med din veninde) lyst til at grave dig ned og først dukke op til overfladen igen om 64 år. Men du ved, at der kommer en historie, som på en eller anden måde vil vække noget i dig.
Din veninde fortæller om, at hun var i storcenteret, hvor hun parkerede, hvad hun spiste, hvilke butikker hun besøgte og hvad tid hun kom hjem.
That’s it.
Du venter på, at det skal blive spændende, at noget i historien vækker genkendelige følelser, eller at du kan afbryde hende og sige: ”det kender jeg alt for godt!”.
Men der er ikke mere til historien. Den er flad og kedelig.
Hvis vi vil påvirke nogen omkring os – fx kunder, målgruppe eller publikum – er det vigtigt at fortælle historier, som de genkender, hvor de kan spejle sig i oplevelsen og som vækker nogle følelser. Hvis vores kunder ikke får en me-too oplevelse (ikke # me-too), så er de svære at overbevise (og sælge noget til).
Her er 3 rammer for dine historier, som du kan prøve kræfter med:
- Overvindelses-historien 💪
Vi har alle prøvet at stå i modvind og været i tvivl om, hvorvidt ville vi klare udfordringen eller situationen. Overvindelses-historien handler om at du har stået i en prøvelse, hvor du fortæller om, at du var usikker og måske bange, men at det med mod og styrke lykkedes dig at komme igennem det. Denne historie giver inspiration og viser, at du også har oplevet modstand, og det gør dig menneskelig.
- Jeg-gik-min-vej-historien 👋
Denne historie handler om at sige farvel til en del af dit liv for at udforske noget andet. Om at stå ved sig selv og ikke længere gøre som andre synes, men forfølge dine egne drømme – på trods af modstand. I livet (og som selvstændig) er der mange tidspunkter, hvor vi bliver nødt til at gå væk fra noget, som ikke længere gavner os, og hen imod noget, som bringer os tættere på det liv, vi ønsker.
Det handler om at turde at stå ved sig selv, uanset om det handler om et job, en karriere, et forhold eller en professionel relation, som ikke længere giver mening.
- Du-er-ikke-alene-historien 💚
Ingen af os har styr på alt. Når du fortæller en historie om, at du har følt dig usikker, og at du følte, at du ikke helt slog til, er det noget, vi alle kan genkende. Udefra kan det se ud som om alt er godt, men inden i har du følt kaos og usikkerhed. Denne type historier gør, at dit publikum føler sig mindre alene med deres oplevelser, og at de bedre kan identificere sig med dig – og dermed dit produkt eller din ydelse.
Når du fortæller historier som dit publikum kan spejle sig i og deler øjeblikke om udfordrende situationer og følelser, giver det tryghed, og fjerner tvivl og skepticisme. Dit publikum vil tænke ”sådan havde jeg det også”, eller ”det skete også for mig”, og det baner vejen til en tættere relation til dine kunder. Det kan du både gøre på din hjemmeside, i mails, på sociale medier eller i en kampagne for et webinar eller et kursus.
XO
Alexandra