Jeg har lyst til noget lækkert, helst sødt og usundt. Køleskabet har ikke noget at byde ind med, skabene er der intet spændende i, og fryseren laver et ekko, når jeg åbner den.
Så jeg beslutter mig for at gå hen til den nærmeste bager for at købe en lille ting, som jeg kan hygge mig med. Noget med chokolade, måske lidt creme, det må gerne knase lidt. Jeg har en god fornemmelse af, hvad jeg har lyst til.
Jeg træder tilfreds ind i bagerbutikken og kigger på udvalget af kager.
Og går i stå.
Hjemmefra havde jeg en idé om, hvad jeg havde lyst til, men nu kommer jeg ikke videre, selvom det egentligt burde være lige til, det ligger jo lige for næsen af mig.
Sådan kan det også føles, når du skal lave dit ugentlige eller månedlige content til din mailliste eller til sociale medier – uanset om man er typen, der har planlagt sine historier måneder i forvejen, eller typen der hiver ideerne ud af hovedet på stedet.
At være idérig og kreativ betyder ikke at historierne skriver sig selv og at ordene vælter ud af os.
Selvom du har en idé om, hvad du vil skrive, så kan det meget vel være, at du går i stå efter overskriften og et par nøgleord. Og måske starter du på samme sætning igen og igen, eller omskriver de samme 6 ord.
Når vi går i stå, eller føler at vi har mistet overblikket, er det en god idé at træde tilbage og stille sig selv nogle spørgsmål:
Her er 3 spørgsmål, der hjælper dig i gang, og som du kun behøver at bruge 15 min. på – skriv svarene ned for hvert spørgsmål:
- Hvad er formålet med min historie / mit opslag?
- Hvordan hjælper jeg mine læsere med denne historie?
- Hvad er vigtigst for mig at fortælle?
Når du har svaret på disse 3 spørgsmål har du fået nye vinkler og perspektiver til din historie og kan skrive videre på din historie.
God fornøjelse!
XO
Alexandra