Alle veje fører som bekendt til Rom – du kender destinationen, men hvordan kommer du derhen?

Det samme gælder, når du skal kommunikere til din målgruppe for at markedsføre dine produkter eller ydelser, her skal du også beslutte dig for, hvad og hvordan du vil gøre.

Denne taktik har været populær og brugt i mange år i marketing verden:

A. Find din kundes problem.
B. Giv dem løsningen (= dit produkt eller ydelse).
C. Beskriv hvilket resultat de får ud af at købe dit produkt/ydelse.

Metoden er fin og bliver brugt på tværs af alle brancher og produkter.

Men der findes også andre måder at skabe kontakt eller en relation til din målgruppe.

I stedet for at fortælle din målgruppe, at du har løsningen til deres problem eller udfordring, kan du gøre dette: 
Fortæl en historie som giver dine potentielle kunder et andet perspektiv, og som gør, at de føler sig set og hørt – i stedet for overtalt.

Alle mennesker har behov. Vi kan ikke skabe et behov hos vores målgruppe – men vi kan tale til de universelle behov, som alle mennesker har tilfælles, som for eksempel at:

  • Have tillid til fremtiden
  • Føle at vi hører til
  • Have succes i livet
  • Være den person, vi gerne vil være
  • Have en følelse af frihed
  • Føle tryghed

Du kan fortælle en historie, hvor du tager udgangspunkt i ét universelt behov.

Sådan kommer du i gang:

  1. Vælg et behov som læner sig op af det du sælger (hvis du er finansiel rådgiver kan ”tillid til fremtiden” for eksempel være et bud)
  2. Find ud af hvordan behovet kan kobles til din ydelse (Eks: hvordan giver din finansielle rådgivning din kunde en følelse af tillid til fremtiden?)
  3. Tænk over en historie, hvor du har fokus på at tale til din kundes situation (beskriv de tanker og overvejelser som mange mennesker står i, når de har brug for finansiel rådgivning).

Historien eller eksemplet behøver ikke at være langt, det handler om at din målgruppe kan genkende sig selv i det, du fortæller.

God fornøjelse!

 XO
Alexandra