Når vi hører historier lyser vores hjerne op. Faktisk 5 gange mere end hvis vi lytter til facts, tal og data.
Og ikke nok med det, så frigiver din hjerne oxytocin, når du hører historier, og det får dig til at huske bedre, være mere opmærksom og det styrker vores relationer. Igennem generation, og i alle afkroge af verden, har vi brugt historier til at passe på hinanden og det fællesskab vi er en del af, fordi historier påvirker os på et dybere plan, end hvis vi bliver præsenteret for fakta.

I dag bliver storytelling ofte brugt, når virksomheder vil fortælle om deres virksomhed, produkter eller services, netop fordi historier bliver husket bedre end logiske forklaringer.

Men hvad skal du huske, når du fortæller historier om din virksomhed eller din service?

I storytelling er der 4 vigtige elementer, som har stor betydning for at skabe en god historie.

Det første element er genkendelighed, det vil sige, at du kan relatere til enten de omstændigheder eller den situation, som du hører om – du kan se og forestille dig selv stå i den situation.

Det andet element er at din historie har nyhedsværdi. Vores hjerne bliver nemlig ekstra opmærksom, når vi præsenteres for noget nyt og det pirrer vores nysgerrighed. Det ”nye” kan for eksempel være en ny vinkel på en problematik, det behøver ikke at være noget din målgruppe ikke har hørt om før, men perspektivet kan være nyt.

Spænding er det tredje element i storytelling, fordi når vi ser, læser eller lytter til en historie, så er det spænding, der får os til at høre historien til ende og fastholder vores interesse.

Det sidste og fjerde element er evnen til at fortælle på en simpel måde. Skriv simpelt, brug hverdagssprog og skriv så dine læsere nemt forstår, hvad du mener. Kringlede vendinger og tørt sprog gør, at vi mister interessen for det vi hører eller læser, fordi vi skal bruge ekstra energi på at forstå, hvad der bliver sagt og det skaber barrierer.

En hurtig huskeliste til din næste historie:

Husk: At en historie kan sagtens være en kort fortælling om dit produkt eller din service
Husk: At fortælle noget som din målgruppe eller kunder kan forholde sig til
Husk: At du sagtens kan fortælle om det samme emne på forskellige måder
Husk: At skrive som du taler, eller som du taler til en god ven. Det gør automatisk dit sprog mere simpelt og nemmere at forstå.

XO
Alexandra